Friday 4 September 2015

יורובאסקט 2015 - סקירה

אליפות אירופה בכדורסל ה-39 במספר תצא מחר לדרך, 80 שנים לאחר האליפות הראשונה שנערכה ב-1935 בשוויץ. לראשונה בהיסטוריה של התחרות, האליפות תיערך במספר מדינות במקביל. את השלב הראשון יארחו הערים ברלין (גרמניה), זאגרב (קרואטיה), ריגה (לטביה) ומונפלייה (צרפת). את שלבי ההכרעה תיארח העיר ליל שבצרפת. יום לפני הפתיחה הרשמית של האליפות, אתן סקירה על הנבחרות המשתתפות, שחקני המפתח, ועל מה שצפוי לנו בשלב הראשון של האליפות. הסקירה תהיה מעמיקה בעיקר על הבית הישראלי מפאת קוצר הזמן, בהמשך האליפות ארחיב עוד וכמובן אסכם לאחר הגמר.














כל הזכויות על התמונה שמורות ל-FIBA Europe

בית א' (מונפלייה)
צרפת
מאמן: וינסנט קולה
שחקן המפתח: טוני פארקר - בגיל 33, כשמאחוריו 4 אליפויות NBA, תואר MVP של גמר ה-NBA ושל היורובאסקט ב-2013, ושלוש מדליות עם הנבחרת הצרפתית באליפויות אירופה כשהאחרונה מהן מוזהבת, הראשונה בהיסטוריה של צרפת, האיש והאגדה רוצה לרשום עוד הישג גדול ולהביא מדליית זהב שנייה ברציפות למדינתו מול הקהל הביתי בליל. האם הוא יכול לספק עוד הופעה לפנתיאון? 
מעניין לדעת: הסגל הצרפתי נסגר רק בשעות האחרונות. בסאגה די הזויה, הרכז תומאס הרטל שרק לפני כשבועיים נופה מהסגל והביע את מרמורו מכך בתקשורת, הוחזר לנבחרת לאחר שאנטואן דיו נפצע, אך אנאדולו אפס סירבה לשחררו, ובמקומם הוזמן הרכז הצעיר ליאו ווסטרמן מלימוז' להופעת בכורה בנבחרת הבוגרת.
שימו לב ל: אוון פורנייה - הגארד הגבוה (2.01) בן ה-22, קלעי מחונן, עשה בשנה האחרונה קפיצת מדרגה משמעותית ב-NBA, כשעבר מדנבר לאורלנדו והפך משחקן משלים לשחקן חמישייה לגיטימי עם 12 נק' למשחק, 2.6 ריב' ו-2.1 אס'. ביורובאסקט הקרוב תהיה לו הזדמנות להפוך לאחד מהשחקנים המובילים של הנבחרת ולהמשיך בהתקדמות המטאורית שלו.
בולטים בהיעדרם: ג'ואקים נואה, אלכסיס אג'ינקה, תומאס הרטל, פביין קוזייר
יתרונות: יתרון ביתיות, ניסיון, סוללת קלעים, 5 שחקני NBA לגיטימיים ונבחרת שרצה כבר מספר שנים בהצלחה בהרכב פחות או יותר זהה.
חסרונות: קו קדמי קצר מדי ולא מספיק עמוק - רודי גובר הנהדר נמצא, אבל מאחוריו יש רק את מוחמדו ג'ייטה חסר הניסיון ואת לוברנייה שהוא יותר פורוורד מאשר סנטר.
בכמה מילים: צרפת היא נבחרת מצוינת, ארוכה, מנוסה ומוכשרת, שעולה בכמה רמות על רוב הנבחרות באליפות. הקו הקדמי הקצר עשוי להיות המכשול היחיד שימנע שיוט קליל אל הגמר.
תחזית: מקום 1 בבית, עלייה לשמינית הגמר
רוסיה
מאמן: יבגני פשוטין
שחקן המפתח: ויטלי פרידזון - הקלעי של צסק"א הוא שחקן נהדר, אבל גם שחקן משלים, בסופו של דבר. היעדרותם של הכוכבים הגדולים של הכדורסל הרוסי מחייבת את פרידזון לעשות קפיצת מדרגה ולהפוך מרול-פלייר שמחכה לקבל כדור למנהיג, שדורש את הכדור בידיים שלו. היכולת נמצאת, השאלה האם בטורניר כזה ובלו"ז כ"כ צפוף פרידזון באמת יכול לסחוב את הנבחרת על הגב.
מעניין לדעת: רוסיה היא הנבחרת היחידה שבה אין שחקן שמשחק מחוץ למדינה.
שימו לב ל: סמן אנטונוב - סמול פורוורד בן 26, שעד עכשיו היה בעיקר שחקן חביב בקבוצות דרג שני ברוסיה ושחקן משני בנבחרת, הציג בהכנה ניצוצות ואפילו סיים עם 27 נקודות מול יוון. כמו במקרה של פרידזון, חסרונם של השחקנים הבולטים מטיל על אנטונוב את נטל ההוכחה, אבל גם נותן לו הזדמנות לפרוץ.
בולטים בהיעדרם: אלכסיי שבד, טימופיי מוזגוב, ויקטור חריאפה, סשה קאון
יתרונות: עומק, ניסיון, קבוצתיות, שיטה
חסרונות: היעדרות של שחקנים מובילים, כאוס בהתאחדות הכדורסל הרוסית ובתוך הנבחרת (במהלך ההכנה התרחש מרד של שחקני הנבחרת נגד פשוטין), תוצאות בינוניות מינוס בהכנה
בכמה מילים: רוסיה היא עדיין קבוצה טובה ועמוקה, אבל החיסרון של השחקנים הגדולים לא יאפשר לה להיות מועמדת למדליה.
תחזית: מקום 3 בבית, עלייה לשמינית הגמר
פינלנד
מאמן: הנריק דטמן
שחקן המפתח: פטרי קופונן, הרכז הפיני הנהדר שהוביל בעונה האחרונה, יחד עם מיודענו טייריס רייס, את חימקי מוסקבה לזכייה ביורוקאפ. אין ספק בכלל שקופונן הוא השחקן הטוב ביותר בסגל הפיני, ויש ביכולתו להוביל את פינלנד להישג משמעותי באליפות הקרובה.
מעניין לדעת: לנבחרת פינלנד מתלווה כמעט תמיד קהל נאמן של 5,000 עד 8,000 איש, שהגיעו איתה לאליפות אירופה לפני שנתיים בסלובניה ולאליפות העולם במדריד לפני שנה. הקהל הפיני מעניק תחושה של משחק ביתי, ומאוד מסייע לנבחרת שלו.
שימו לב ל: אריק מרפי, פאוור פורוורד אמריקאי, שאמו הפינית הייתה שחקנית נבחרת הנשים של המדינה בתחילת שנות ה-90. מרפי לא מצא את מקומו ב-NBA וחתם הקיץ בבשיקטאש הטורקית. האליפות תהיה הזדמנות לחובבי הכדורסל האירופאיים להכיר אותו ועבור מרפי תהיה זו הזדמנות לשדרג את מעמדו ביבשת.
בולטים בהיעדרם: האנו מוטולה
יתרונות: מחויבות, קבוצתיות, קהל
חסרונות: רוטציה לא עמוקה, שחקני ספסל בינוניים
בכמה מילים: הסוס השחור של הבית ושל האליפות. הפינים כבר הדהימו את אירופה לפני שנתיים כשהגיעו למקום התשיעי, וגם באליפות העולם הם הציגו יכולת לא רעה בכלל. הצמיחה של הכדורסל הפיני, במקביל לצמיחה של הנבחרת, מרשימה וראויה למעקב.
תחזית: מקום 2, עלייה לשמינית הגמר
ישראל
מאמן: ארז אדלשטיין
שחקן המפתח: עומרי כספי - כמו שחקנים רבים באליפות, כספי הוא שחקן משלים ב-NBA שבאליפות נדרש ממנו להפוך לשחקן מוביל. באליפות ב-2009 כספי לא הגיע, ב-2011 ישראל הוגרלה לבית מאוד קשה ומראש נחרץ גורלה, וב-2013 הנבחרת נכשלה כשכספי ואליהו מפגינים יכולת חלשה. הפעם על כספי להתעלות, וביחד עם אליהו ומקל, לתרום התקפית בצורה משמעותית, אם באמת הנבחרת רוצה להעפיל לשלב הבא.
מעניין לדעת: יניב גרין יעקוף את דורון ג'מצ'י ויהפוך לשחקן עם מספר ההופעות הגבוה ביותר בכל הזמנים בנבחרת אם ישותף בכל 5 המשחקים בשלב הראשון.
שימו לב ל: שון דוסון, פרוספקט NBA ושחקן שכמותו לא נראה בישראל הרבה שנים. האליפות הזו מאפשרת לדאוסן לעשות קפיצת מדרגה אמיתית, ולמצב את עצמו כשחקן משמעותי גם ברמה הרבה יותר גבוהה מהליגה הישראלית.
בולטים בהיעדרם: יותם הלפרין, גיא פניני
יתרונות: הגנה טובה, אתלטיות, משחק מעבר טוב
חסרונות: משחק עומד חלש, קליעה מבחוץ, קו קדמי, הכנה גרועה מאוד
בכמה מילים: הנבחרת שלנו מגיעה לאליפות הזו, שוב, עם הזדמנות טובה מאוד לעלות שלב, אבל זה לא נראה זה. פישר נראה לא בכושר, הקליעה מבחוץ חלשה מאוד ואדלשטיין כבר מכין תירוצים.
תחזית: מקום 5, הדחה בשלב הראשון
פולין
מאמן: מייק טיילור
שחקן המפתח: איי.ג'יי. סלוטר, רכז אמריקאי שעשה עונה לא רעה בפנאתינייקוס בעונה שעברה. סלוטר הוא לא פו ג'טר, ולא מסוגל להוביל את פולין לרבע גמר היורובאסקט כמו שג'טר עשה עם אוקראינה לפני שנתיים, אבל הוא סקורר טוב ומוסר טוב, ובהחלט יכול להוביל את הנבחרת הפולנית לשלב הבא, בזכות יתרון הזריזות שלו על פני הגארדים האירופאיים הכבדים.
מעניין לדעת: מייק טיילור הוא המאמן החמישי של הנבחרת הפולנית ב-7 השנים האחרונות.
שימו לב ל: ארון סל, פאוור פורוורד צרפתי-פולני, בעל ורסטיליות ותכונות של פוינט פורוורד, שמצטרף לנבחרת הפולנית ועשוי להיות שובר שיוויון.
בולטים בהיעדרם: מאצ'יי לאמפה
יתרונות: מתאזרח ברמה גבוהה, מאמן זר
חסרונות: ריבוי שחקנים משניים, תוצאות בינוניות בהכנה
בכמה מילים: קבוצה בינונית, אבל עם מחויבות ועם מתאזרח מצוין. החולשה של ישראל, לצערנו, כנראה תספיק כדי לסדר לפולנים מקום בשלב הבא.
תחזית: מקום 4, עלייה לשמינית הגמר
בוסניה-הרצוגובינה
מאמן: דושקו איבנוביץ'
שחקן המפתח: נמניה גורדיץ', רכז מוכשר שגם הוזכר בעבר כפרוספקט NBA. עם השנים הלך ונחלש אבל בשנה שעברה היה טוב כששימש כרכז הפותח של צ'דביטה זאגרב. בהיעדרם של טלטוביץ' ודדוביץ' יהיה על גורדיץ' לקחת אחריות ולהוביל את הבוסנים.
מעניין לדעת: בוסניה היא הנבחרת השנייה שמאמן דושקו איבנוביץ'. בין 1997 ל-2000 אימן איבנוביץ' את נבחרת הכדורסל של שוויץ.
שימו לב ל: נדים בוזה, סמול פורוורד בן 20, שעורך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת הבוגרת. בוזה, שהיה ה-MVP של אליפות אירופה לעתודה דרג ב' לפני שנה, זומן וגם הרשים בטורנירים העולמים של נייק, והוא בהחלט צפוי להיות שם גדול בכדורסל האירופאי בשנים הקרובות. שווה לעקוב.
בולטים בהיעדרם: מירזה טלטוביץ', ניהאד דדוביץ'
יתרונות: מאמן, מתאזרח מצוין (אלכס רנפרו מאלבה ברלין), חוסר לחץ
חסרונות: סגל בינוני מאוד, היעדרות של הכוכבים הגדולים
בכמה מילים: בוסניה היא לא יריבה שצריך לזלזל בה, במיוחד עם מאמן כמו איבנוביץ'. למרות הכל, אין לה יותר מדי מה למכור באליפות. זה ייגמר בשלב הראשון.
תחזית: מקום 6, הדחה בשלב הראשון

בית ב' (ברלין)
בית המוות של האליפות, עם 5 נבחרות שביום נתון כל אחת מהן מועמדת לתואר (ספרד, סרביה, גרמניה, איטליה וטורקיה) ושטיח אחד (איסלנד). ספרד, שחוותה בשנים האחרונות אכזבות אחרי שאיבדה את הכתר האירופאי לצרפת ב-2013 וזכתה רק בארד, ושהודחה בבושת פנים ברבע הגמר באליפות העולם הביתית בשנה שעברה למרות סגל הכוכבים, מגיעה הפעם בלי רוביו, קלדרון ומארק גאסול, אבל עם פאו גאסול, אולי בהופעה אחרונה ביורובאסקט, עם מירוטיץ' שמחליף את איבקה בעמדת המתאזרח אחרי עונת רוקי נהדרת ב-NBA (לצידו של גאסול בבולס), עם הרבה שמות חדשים ורעבים ועם סקאריולו שחוזר לעמוד על הקווים. סרביה, שגם היא חוותה מספר אכזבות בשנים האחרונות, חזרה בגדול בקיץ שעבר עם מדליית כסף באליפות העולם כשהיא נעצרת רק בגמר ע"י הדרים-טים האמריקאית. הקיץ זכינו לראות אותה כאן ביד אליהו מעבירה שיעור בכדורסל לנבחרת ישראל. גרמניה, שתארח את בית ב' באולם ה-O2 בברלין (שיארח השנה גם את פיינל פור היורוליג), מגיעה עם דירק נוביצקי האגדי שחוזר לנבחרת לראשונה מאז 2011, כנראה בהופעה אחרונה במדים הלאומיים ובבמה המרכזית של הכדורסל האירופאי. לצד נוביצקי, כדאי לשים לב גם לדניס שרדר, הרכז המצוין שפרץ בעונה האחרונה במדי אטלנטה הוקס ורשם 10 נק', 4.1 אס' ו-2.1 ריב' למשחק בקבוצה שהגיעה עד גמר המזרח. איטליה מגיעה הפעם עם ציפיות בשמיים, כששלושת הכוכבים הגדולים, בלינלי, גלינארי וברניאני נמצאים בסגל של סימונה פיאנג'יאני. לצד דאטומה שחוזר לאירופה אחרי 3 עונות לא רעות ב-NBA, ג'נטילה הנהדר ממילאנו והאיש והרסטות, דניאל האקט שעבר הקיץ לאולימפיאקוס, איטליה רוצה להגיע לפחות לרבע גמר, כשפחות מזה יהווה כישלון חרוץ. טורקיה מגיעה לבית הזה על תקן האנדרדוג. הנבחרת הטורקית עברה מהפכה של ממש, כשחצי מהשחקנים שלה הם בני פחות מ-25. צ'די אוסמאן, הסמול פורוורד הצעיר והמוכשר מאנדולו אפס, יוביל את הנבחרת יחד עם איליאסובה והמתאזרח בובי דיקסון, שזכה בדרכונו הטורקי לשם ה"מקורי" מוחמד עלי. הנבחרת החביבה מאיסלנד תערוך את הופעת הבכורה שלה באליפות אירופה דווקא בבית שבו אין לה סיכוי אפילו לדגדג שום יריבה, ותגיע בעיקר בשביל החוויה וללא לחץ.
תחזית: 1. ספרד, 2. סרביה, 3. גרמניה, 4. איטליה, 5. טורקיה, 6. איסלנד

בית ג' (זאגרב)
הבית הבלקני, עם 4 נציגות מהאיזור, ועם 2 קונטנדריות למדליה (יוון וקרואטיה). קרואטיה, המארחת של הבית, מגיעה אחרי שבאליפות אירופה לפני שנתיים הפתיעה והגיעה עד לחצי הגמר אבל הפסידה פעמיים ונותרה ללא המדליה. הפעם, עם טומיץ', הסנטר הטוב ביורוליג, בויאן בוגדנוביץ', שהוא היום אחד מהשחקנים השישיים (Sixth Man) הטובים ב-NBA, מריו הזונייה הצעיר שעובר מברצלונה ל-NBA והבריק בהכנה, וכמובן דאריו סאריץ', הפאוור פורוורד שמסומן כיורשו של טוני קוקוץ' הגדול ואמור לעבור ל-NBA בשנה-שנתיים הקרובות, קרואטיה אמורה ללכת רחוק מאוד, ועל הבית הזה, במיוחד כשהוא נערך בארנה זאגרב שבבירה הקרואטית, היא צריכה לדלג. עוד קבוצה טובה מאוד שתשחק בבית ג' היא יוון. ספאנוליס חוזר לנבחרת אחרי שנתיים, ויחד עם יאניס אנטטוקומפו, הלא הוא ה"גריק פריק" המצוין, שהוא כיום אחד הכשרונות העולים ב-NBA, וקוסטאס פפאניקולאו שגם הוא משחק ב-NBA, וכמובן החבורה של השחקנים המשלימים היווניים הנהדרים שכולנו מכירים מהיורוליג, גם יוון רוצה ללכת רחוק. סלובניה היא נבחרת שבאופן כמעט קבוע מגיעה ל-8 האחרונות של אירופה, אבל הפעם, ההכנה לא נראית משהו ויש קצת ספק האם גם הפעם הסלובנים יגיעו לרבע הגמר. האחים לורבק לא מופיעים הפעם, וגם גוראן דראגיץ' הנהדר לא פה. זוראן דראגיץ' יצטרך להוביל לבדו את הסלובנים לשלב הבא. מעבר לזה הם כנראה כבר לא יגיעו. גיאורגיה צריכה לנצל הפעם את ההזדמנות ולעלות שלב. עם פאצ'וליה, סניקידזה, שנגליה, שרמדיני, מרקושווילי ואקס ירושלים ג'ייקוב פולן על תקן המתאזרח, פחות משמינית גמר לא בא בחשבון. מקדוניה, שרק לפני 4 שנים הדהימה את אירופה והגיעה עד לחצי גמר האליפות, כבר לא מאיימת על אף אחד. בו מקאלב, שמזמן כבר הפך לצל של עצמו, לא משחק עבור הנבחרת המקדונית, וגם לא פרו אנטיץ' שהעביר שנתיים לא רעות בכלל ב-NBA. אילייבסקי בן ה-35 והנדריקס על תקן המתאזרח לא צפויים להוביל את הנבחרת המקדונית לשלב הבא. הנבחרת האחרונה בבית הזה היא הולנד, לכאורה קבוצה ללא שום סיכוי, אבל האורנג', שחוזרים לאליפות אירופה אחרי היעדרות של 26 שנים, הראו במשחקי ההכנה שהם נבחרת קשוחה שיכולה לעשות בעיות לכל קבוצה.
תחזית: 1. קרואטיה, 2. יוון, 3. סלובניה, 4. גיאורגיה, 5. הולנד, 6. מקדוניה

בית ד' (ריגה)
על הנייר, הבית החלש באליפות. ליטא הבלתי-נגמרת אמורה להיות הדומיננטית בבית הזה, אבל היא חסרה את קלייזה, מוטייג'ונאס ולראשונה מזה שנים גם את שני האחים (האנסים) לבית לברינוביץ'. מאסיוליס, ינקונאס, סייבוטיס, קלנייטיס וכמובן יונאס ולנצ'יונאס, הסנטר של טורונטו ראפטורס, יובילו את הנבחרת שמאומנת ע"י יונאס קזלאוסקאס הותיק. בנו של ארווידאס סאבוניס, דומנטאס סאבוניס, יערוך הופעת בכורה בנבחרת. לטביה, המאומנת ע"י איינרס בגצאקיס, המארחת של הבית, תבנה על דייריס ברטאנס, ברזינס, שטרלניקס, פריימאניס ויאניס בלומס הותיק. דייויס ברטנס, הקלעי ריהרדס קוקסיקס וגם את אנדריס ביידרינש, שכבר לא מהווה חלק מהנבחרת בשנים האחרונות. אוקראינה הייתה על הגל, עם הופעה מדהימה באליפות אירופה ב-2013 (מקום שישי), עם מתאזרח ברמת NBA (פו ג'טר), עם מאמן NBA לשעבר (מייק פראטלו) ועם הבטחה לאירוח אליפות אירופה ב-2015. אבל אז החלה המלחמה הארורה באוקראינה, אירוח היורובאסקט הנוכחי נלקח מהאוקראינים והועבר ל-4 המדינות הנ"ל, וג'טר ופראטלו כבר אינם נמצאים בנבחרת. הגארד ג'רום רנדל, שקפץ לשבועיים בברק נתניה לפני 3 שנים, יהיה המתאזרח של הנבחרת, ויחד עם קירילו פסנקו, הסנטר שמשחק ב-NBA, יוביל את הנבחרת. בלגיה עם מאט לוג'סקי מאולימפיאקוס, צ'כיה עם וסלי, סטוראנסקי, המתאזרח בלייק שילב, הווטרנים בארטון וג'ירי וולש והמאמן הישראלי ננו גינצבורג, ואסטוניה החלשה אותה ניצחה ישראל לפני כשבועיים, משלימות את הבית.
תחזית: 1. לטביה, 2. ליטא, 3. בלגיה, 4. אוקראינה, 5. צ'כיה, 6. אסטוניה

שתהיה אליפות מעניינת ומהנה, ולמרות הסקפטיות, בהצלחה לנבחרת ישראל במשימה לעלות שלב. בהמשך הטורניר - עוד פרשנות, סקירה ומעקב.

No comments: